Abschnittsübersicht

    • 1. Either (a, in German) or (b, in English):
       
      (a) Voigt, Alwin. Exkursionsbuch zum Studium der Vogelstimmen. Praktische Anleitung zum Bestimmen der Vögel nach ihrem Gesange. 4. Aufl. Hans Schultze Verlagsbuchhandlung, 1906. p. 18—25
      (b) Saunders, Aretas A. „Suggestions for Better Methods of Recording and Studying Bird Song“. Auk 32 (1915): p. 173–183.
       
      2. Either (a) or (b): 
       
      (a) Fallon, Robert. „The record of realism in Messiaen’s bird style“. In Olivier Messiaen. Music, Art and Literature, ed. by Christopher Dingle and Nigel Simeone. Ashgate, 2007. p. 116–136.
      (b) Taylor, Hollis. „Whose Bird Is It? Messiaen’s Transcriptions of Australian Songbirds“. Twentieth-Century Music 11, Nr. 01 (2014): 63–100.
    • Further reading: 

      Heiter, Susanne (2021). Von Admiral bis Zebrafink. Tiere und Tierlaute in der Musik nach 1950. Forum Musikwissenschaft, Band 13. Edition Argus, 2021. https://doi.org/10.25366/2023.229, p. 125–149. A short survey over historical notation of bird song, as well as trancriptions of Olivier Messiaen and Hollis Taylor.

      Ullrich, Martin. „‚Singen die Vögel überhaupt?‘“ In: Zwischen Komposition und Hermeneutik. Festschrift für Harmut Fladt, herausgegeben von Ariane Jeßulat, Andreas Ickstadt, und Martin Ullrich. Würzburg, 2005.